Rusko
Здравствуйте дорогие друзья!
Dostala som
výbornú ponuku na návštevu „Bielych
nocí“ v Petrohrade, tak prečo nespojiť túto cestu aj s výletom do
Kaliningadu a do Moskvy, veď tam som ešte nebola. V Petrohrade som už
síce bola pred niekoľkými rokmi, ale biele noci sú biele noci.. to treba vidieť
a zažiť osobne!
Mladí ľudia
Lucia a Ondro, ktorí študovali v Moskve a aj v súčasnosti tam
žijú, majú založenú v Rusku svoju cestovnú agentúru a organizujú zájazdy.
Zaujala ma ich ponuka, preto som sa rozhodla ísť. Víza som vybavila cez jednu
slovenskú cestovku za pár dní.
Cesta bola
skutočne dobrodružná a veľmi zaujímavá, ale pritom môžem povedať, že to
bol aj skutočný „slow travel“. Nikde sme sa neponáhľali, nikdy nebol zhon
a nervozita počas presunov, jednoducho som mala z tohto zájazdu veľmi
pozitívne zážitky.
Odchádzali sme letecky
z Prahy do mesta Gdaňsk v Poľsku. Odkiaľ sme pokračovali na poľsko- ruské
hranice mikrobusmi. Na hraniciach sme čakali necelú hodinku, pred nami boli
vozidlá a prebieha tam dôsledná kontrola vozidiel, čo je pochopiteľné.
Colníčka sa spýtala kde ideme, skontrolovala víza dala razítko do pasu, a už sme boli na
ruskej strane. Náš cieľ v prvý deň bolo hlavné mesto Kaliningradskej
oblasti, mesto Kaliningrad, ktoré je
vzdialené necelú hodinu od hraníc.
Kaliningradská oblasť je ruská exkláva vo východnej Európe
hraničiaca na severe s Litvou a na juhu s Poľskom. Zo západu má
prístup k Baltskému moru. Po vstupe susedných štátov do EU
v roku 2004 sa oblasť zároveň stala enklávou v rámci EÚ.
Meno je odvodené od správneho strediska
Kaliningradu. Územie patrilo od 13. storočia Rádu nemeckých rytierov,
potom tvorilo súčasť Východného Pruska. Kaliningradská oblasť leží 600 km
od Ruska.
Kaliningrad - Königsberg, je hlavné mesto Kaliningradskej oblasti v Rusku,
cez ktoré preteká rieka Pregoľa, ktorá ústí do Baltského mora. Pôvodne bolo
súčasťou Pruska a na základe Postupimskej dohody po druhej svetovej vojne pripadlo Sovietskemu zväzu.
Na pôvodnom
mieste založili v roku 1255 križiaci mesto, na
počesť českého kráľa Přemysla Otokára II., ktorý sa postavil na čelo križiackych vojsk
počas jednej z ich výprav proti Prusom.
Okolo roku 1290 získalo mestské práva. Rozvíjalo sa
ako prístavné mesto a člen Hanzy.
Z doby
pôsobenia križiackeho rádu pochádzajú
najvýznamnejšie pamiatky mesta. V roku 1544 tu bola založená univerzita
tzv. Albertina. Neskôr po ukončení tzv. sedemročnej vojny, po dohode
medzi Rakúskom a Ruskom vydala cárovná Alžbeta
I., výnos, na základe ktorého sa pričlenilo mesto k Rusku. Neskôr ho ruské
vojská opustili.
Následne
obsadili mesto Francúzi a potom pripadlo Nemecku. Za II.svetovej
vojny bolo mesto dôležitým prístavom nacistického Nemecka
a bolo ťažko bombardované. Po Postupimskej
konferencii pripadlo spolu so severnou
časťou Východného Pruska Sovietskemu zväzu. V roku 1946
bolo premenované na Kaliningrad podľa sovietskeho politika M.I. Kalinina.
Po rozpade
Sovietskeho zväzu sa stalo mesto s Kaliningradskou oblasťou exklávou Ruska.
Po dlhých diskusiách nebolo premenované na historický názov (ako
napríklad Leningrad).
Kaliningradská oblasť ako exkláva Rusa nemá prime hranice s Ruskom.
Tak toľko
v krátkosti história a teraz ideme objavovať mesto Kaliningrad!
Prvou zastávkou však bola zmenáreň, kde sme si vymenili ruské
ruble aktuálnym kurzom za 1€ 90 rubľov. Potom sme
sa mestskou dopravou presunili do centra mesta, kde sme hneď mali možnosť
v peknej kaviarničke pri rieke Pregoľa ochutnať výborné plnené pirôžky.
Prešli sme cez most na Kantov
ostrov, pomenovaný po nemeckom filozofovi, Emanuelovi (Immanuel)
Kantovi ktorý sa v tom to meste narodil a je aj tu pochovaný.
V parku je aj socha Princa Albrechta, zakladateľa Königsbergskej
Univerzity.
Königsberger Dom alias kaliningradská katedrála je symbolom starobylého
mesta, poukazuje na jeho nemeckú minulosť, bola postavená
v štýle baltskej gotiky. Po leteckých náletoch na vtedy
nemecký Königsberg a mohutných
útokoch v roku 1945 bolo mesto aj s katedrálou zničené.
Stavba nebola úplne zlikvidovaná iba kvôli hrobu Kanta. Rekonštrukčné práce
prebehali veľmi pomaly a v roku 1960 stavba získala status kultúrnej
pamiatky republikového významu. Intenzívnejšie rekonštrukčné práce sa začali po
roku 1992. Chrám má naďalej štatút múzea, ale konajú sa v ňom bohoslužby
rôznych konfesií ale aj koncerty.
Odtiaľ
pešou prechádzkou sme sa dostali k rieke Pregoľa kde je nádherná moderná budova
Muzeum svetového Oceánu,
a k vystaveným exponátom patria aj lode a ponorky kotviace v prístave, ktoré sa dajú
navštíviť. Je tu aj loď Vitiaz, pôvodne
patriaca nemeckej Kriegsmarine, ktorá po vojne pripadla Sovietskemu zväzu
a následne štyridsať rokov brázdila svetové moria ako vedecko-výskumné
plavidlo (na jeho palube sa plavili také legendy oceanológie ako Jacques-Yves
Cousteau alebo Thor Heyerdahl), aby začiatkom deväťdesiatych rokov definitívne
zakotvila v kaliningradskom prístave ako súčasť komplexu novootvoreného
Múzea svetového oceánu. Už niekoľko rokov loď funguje aj ako ubytovacie
zariadenie,keďže ponúka aj ubytovanie v kajutách.
Pri
komplexe sú malé kaviarničky a reštaurácie a keďže bol čas na obed
tak sme si sadli na dobrý pravý boršč. Obsluha v námorníckej rovnošate
a veľmi milá či sme komunikovali rusky alebo anglicky.
Poobedňajšia
cesta viedla do jantárového múzea. Múzeum jantáru priťahuje výnimočnosťou
vystavenia jediného minerálu, bohatstvom zbierky a budovou, v ktorej sa
nachádza. Každý návštevník sa môže zoznámiť nielen s výrobkami zo
"slnečného kameňa", ale aj s históriou použitia, ťažbou jantáru, jeho
pôvodom a mýtmi, s ktorými je obklopený.
Jantárové
múzeum sa v meste objavilo nie náhodou. V regióne je najväčšie jantárové
nálezisko.
V súčasnej dobe je v
múzejných fondoch uložených viac ako 16 tisíc exponátov, múzeum navštívi ročne viac ako dvestotisíc ľudí. Pani uvádzačky sú
veľmi milé ženy, keď sa dozvedeli, že sme z „Československa“, tak nás milo
privítali a trochu sme sa
s nimi porozprávali. Poniektoré boli v bývalom Československu
a mali pekné spomienky.
Opevnenie bývalého hlavného mesta
Východného Pruska Königsberg pozostáva z početných obranných múrov, pevností,
bášt a iných stavieb. Tvoria Prvý a Druhý obranný pás, postavený v rokoch
1626-1634 a 1843-1859. Prvý pás s hrúbkou 15 metrov bol vztýčený kvôli zraniteľnosti počas poľsko-švédskych vojen.
Druhý pás bol z veľkej časti postavený na mieste prvého, ktorý bol v zlom stave.
Nový pás zahŕňal dvanásť bášt, sedem výsypiek a dve pevnosti,
obklopené vodnou priekopou. Desať murovaných brán slúžilo ako vstupy a
prechody cez obranné línie a boli vybavené pohyblivými mostami.
Od Jantárové múzea mestským spojom sme sa dostali do novšej
časti mesta, kde hlavný bulvár lemujú obchody a veľké obchodné centrá ale
aj kaviarničky a reštaurácie. Naša cesta viedla na Námestie Víťažstva s pomníkom. Pred
námestím je majestátne týči Chrám
Krista spasiteľa a vedľa krásna kaplnka, ktorá je len v názve
kaplnka lebo je obrovská. Treba vedieť, že v tejto oblasti bola veľmi
zvláštna náboženská situácia. Po jej pripojení k Rusku tu bolo veľmi málo pravoslávnych chrámov, pretože
nemecké obyvateľstvo, ktoré tu žilo bolo prevažne evanjelického vierovyznania.
Po roku 1945 v období ateizácie spoločnosti sa kostoly nestavali a
ruskí veriaci získali len niekoľko obnovených bývalých nemeckých luteránskych
kostolov. Nová situácia po roku 1990 otvorila možnosti pre stavbu dôstojných
pravoslávnych chrámov pre veriace pravoslávne obyvateľstvo ruskej národnosti. Chrám
bol dokončený v roku 2006, najvyššia chrámová
veža dosahuje výšku 73 metrov a pozlátené veže chrámu sú skutočne dominantou
mesta. Do chrámu sa zmestí 3000 veriacich.
Cestu do hotela sme absolvovali MHD, keďže sme sa
v Informačnom centre spýtali aký autobus chodí k nášmu hotelu.
Autobus mal konečnú na Južnej stanici (Južnyj vokzal) odkiaľ sme ešte zašli do
nákupného centra Viktoria, kde sme zašli nad ponukou potravín, ovocia
a zeleniny a nad cenami, kúpili sme si niečo na osvieženie a pešou
5 minútovou prechádzkou sme došli do hotela.
Večer sme sa celá skupina vybrali na večeru do elegantnej
reštaurácie Asado, kde som si dala vodku (síce nie ruskú ale gruzínsku čaču) a ochutnala
som aj Königsbergské klopsy (mäsové guľky) ale aj
dobrú limonádu z gratántových jabĺk.
Treba totiž vedieť, že sa konala súťaž kto ochutná všetky
vybrané špeciality ruskej kuchyne, tak preto som hneď prvý deň začala
odškrtávať zo zoznamu postupne jednotlivé položky. A krásny deň
v Kaliningrade- Königsberg za nami.
A ide
sa ďalej!!
Ráno po
raňajkách sme sa vybrali na letisko Chrabrovo
odkiaľ sme odleteli do Moskvy. Keďže prelet nad Litvou nie je možný teraz tak
sme leteli nad Baltickým morom a aspoň sme mali možnosť z výšky
vidieť takú zvláštnosť prírody, akou je Kuršská kosa, úzky pás piesočnatej zeme
vystupujúci z pevniny a spájajúci ako po moste Kaliningradskú oblasť
s Litvou. Ide o svetovo unikátny ekosystém, v ktorom napríklad
každoročne prelietava obrovská koncentrácia sťahovavých vtákov a nachádza
sa na nej významná ornitologická stanica.
Moskva S počtom cca 12 630 000
je najväčším mestom Ruska a najväčším
mestom Európy. Moskva
leží na strednom toku a oboch brehoch rovnomennej rieky Moskva.
V Moskve po ubytovaní sa v hoteli hneď sme sa vybrali na
prehliadku a keďže sme bývali
neďaleko VDNCH- (Výstava úspechov národného hospodárstva -
Na druhý deň sme sa presúvali metrom tak sme mali možnosť obdivovať
krásnu architektúru jednotlivých staníc metra. Len pre zaujímavosť uvádzam, že
v Moskve je v súčasnosti 250 staníc metra a len v posledných
10 rokov ich vybudovali vyše 60! Jednotlivé trasy na seba pekne nadväzujú a skutočne
rýchlo sa dá dostať aj na najvzdialenejšie miesta v meste.
My sme prišli k divadlu Boľšoj
teatr. Divadlo nazvali „veľkým divadlom“,
pretože operu a balet považovali v tom čase za umelecky nadradené činohre.
Činoherné predstavenia boli presunuté do susediacej budovy „malého
divadla“. V
súčasnosti pracuje v divadle vyše 900 hercov, spevákov, hudobníkov a tanečníkov.
Boľšoj teatr je tiež domovskou scénou najstaršieho a najlepšieho baletného
súboru - Veľkého baletu, ktorý bol založený v roku 1773.
Návšteva
„Veľkého divadla “ patrí do programu nejedného moskovského turistu. Keďže ide o
najslávnejšie divadlo v celom Rusku, tomu zodpovedajú aj ceny vstupeniek, ktoré
sú drahšie ako v iných moskovských či ruských divadlách. Cena lístkov na
baletné predstavenia je porovnateľná s cenami lístkov v divadlách v Západnej
Európe, avšak ceny lístkov na operné predstavenia a koncerty sú relatívne
dostupné. Dobrý lístok je dostať už od 200 do 1000 rubľov (kurz v čase návštevy
1€=90 Rubľov).
Žiaľ dnu sme nestihli ísť ale aj z vonku bol krásny pohľad na
majestátne divadlo. Určite by stálo za to, pozrieť si jedno predstavenie...
možno na budúce!
Potom sme pokračovali pešou prechádzkou pri Štátnej Dume Federálneho
zhromaždenia Ruskej Federácie na
Tverskom Distrikte, ktorá je Dolnou Komorou FZ so 450 poslancami, volenými na
5 ročné volebné obdobie. Pokračovali sme cez Alexandrovského sady ku Kremľu. Každú
hodinu je výmena čestnej stráže, ktorá je skutočným lákadlom pre turistov. Samozrejme
aj my sme si celý priebeh slávnostnej výmeny stráže nahrali. A pekne sme
sa dostali až na Červené námestie, ktoré je úžasné svojou veľkosťou. Iné je to
vidieť v televízii a iné je to naživo! Obrovská plocha! Námestie oddeľuje Kremeľ,
bývalú kráľovskú pevnosť a dnešné sídlo ruského prezidenta od moskovskej
obchodníckej štvrti, známej ako Kitajgorod.
(nič spoločné s Číňanmi nemá!)
Keďže
všetky dôležité moskovské ulice sa stretávajú práve tu, na Červenom námestí,
hovorí sa o ňom ako o hlavnom námestí Moskvy i celého Ruska.
Na mieste kde sa rozprestiera dnešné Červené námestie, kedysi
stálo množstvo drevených budov. Cár Ivan III však rozhodol
svojim nariadením o ich zbúraní, pretože predstavovali riziko vzniku požiaru. Neskôr slúžilo ako dejisko rôznych slávností a
príležitostne sa tu konalo korunovanie ruských cárov. Rokmi bolo námestie
zastavané rôznymi významnými budovami a využívané všetkými ruskými vládami ako
dejisko oficiálnych štátnych ceremónií. Červené námestie
nepomenovali ani podľa farby tehál, ktoré ho lemujú, ani vďaka spojeniu
komunistickej ideológie s červenou farbou. Ruské slovo krasnaja znamená
síce „červená“, ale zastarano „krásna“.
Meno Krásne
námestie sa traduje v súvislosti
s Chrámom Vasilija Blaženého (alebo
Pokrokovský Chrám), ktorý bol dokončený za vlády cára Ivana IV. Hrozného ako
pamiatka víťazstva nad Kazaňským chanátom. Predpokladá sa, že námestie získalo
svoje terajšie meno, ktoré nahradilo starý názov Požar.
Červené námestie patrí medzi prvé miesta, kam sa
vyberie turista, ktorý je na návšteve Moskvy. Každá z budov na ňom je svojim
spôsobom legendou. Jednou z nich je Mauzóleum Lenina, kde je uložené zabalzamované telo
zakladateľa Sovietskeho zväzu. Neďaleko sa nachádza už spomínaný Chrám Vasilija Blaženého a paláce a katedrály Kremľa.
Na východnej strane námestia sa nachádza obchodný
dom GUM (Gosudarstvennyj
univerzalnyj magazin) a
vedľa neho je obnovený Chrám Ikony
Matky Božej Kazanskej. Na severnej strane námestia je Štátne
historické múzeum a pred ním socha maršala Žukova.
Od Chrámu Vasilija Blaženého cez
krásne upravený Zariadejský
park sme sa dostali na vyhliadkovú plošinu vysunutú pätnásť metrov nad rieku Moskva.
Nepodopretá sedemdesiatmetrová betónová konzola pripomína bumerang nad riekou Moskva, odkiaľ bol krásny výhľad nielen na rieku a na lode
plaviace sa na rieke, ale aj na okolité historické budovy. Zariadejský park je prvým väčším parkom v
centre Moskvy postaveným po parkoch Krasnaja Presnja (1932) a Taganský (1934).
A po krásnej panomáre sa ide do GUM-u !! Najprv
na obed do jednej z množstva samoobslužných reštaurácií na poslednom
poschodí a tu si dáme : „kroška
kartoška“ ( zemiak plnený tvarohom a syrom) a k tomu šalát „seljodka
pod šuboj“ (sleď v perinke) a dobré
pivečko. V GUM-e sú všetky svetové
značky prítomné, je to obrovské obchodné centrum s nádhernoým interiérom,
fontánami, kvetmi a útulnými kaviarničkami. No a ochutnať „morožennoje“
to je povinnosť v Rusku.. a aké dobré bolo!
Na ceste smerom k hoteli sme sa opätovne
zastavili na námestí VDNCH a prešli sme s k neďalekej televíznej
veži, kde vo výške vyše 360 metrov sa nachádza aj reštaurácia a vyhliadková
plocha.
Na ďalší deň sme ráno po raňajkách odniesli
batožinu na stanicu, kde sme ich dali do úschovne a potom sme pokračovali
v prehliadke novej časti Moskvy.
Odviezli sme sa metrom do „Moskva
siti“ teda do časti Moskvy s mrakodrapmi a úchvatnými budovami,
ktoré mi pripomínalo tak trochu Dubaj.
Cez AFI Mall City teda obchodné centrum, kde sú
rôznorodé svetové značky ale aj výrobky domáce, sme sa dostali do Veže Federácie, kde sme sa vyviezli výťahom do výšky 373 metrov. Budova získala v rokoch 2019 a 2020 cenu Property Awards – ako jedna
z najlepších budov sveta. Ináč je
tu aj budova podobajúca sa na dubajskú Cayan Tower (306 metrov) ktorá sa volá
Bašňa Evolucija a má výšku 246 metrov. Krásny výhľad na okolie, dobrá
káva, zmrzlina a priamo vo veži vyrábané čokoládové bonbóniky nám
spríjemnili predpoludnie.
Z veže metrom sme sa presunuli na predstavenie
do Moskovského štátneho cirkusu. No
tak to bolo niečo! Človek sa nevedel, kde sa má pozerať, produkcia vo vzduchu,
na zemi vo vode, no nádherná veľkolepá show, a zase to môžem porovnať s predstavením
v Dubaji v La Perla. Teda skutočná show nielen akrobatov, artistov,
a zvierat ale aj samotná „výplň“ medzi jednotlivými produkciami od „šašov“
malo svoju vysokú úroveň. Celé predstavenie sa nieslo jednou tematikou a k tomu
boli jednotlivé produkcie prispôsobené. No úchvatné!
A potom sme sa vybrali naspäť na stanicu
odkiaľ nám odchádzal rýchlovlak do
Petrohradu ale predtým sme si dali ešte neskorý obed na stanici, kde sú elegantné
reštaurácie a kaviarne.
Rýchlovlak si treba predstaviť ako keby sme boli na
palube lietadla, dokonca ešte lepšie lebo je aj vyvýšená opierka na nohu, možnosť pozerať film, alebo
počúvať hudbu, na začiatku nám rozdali hygienické obrúsky, potom slúchadlá,
pravidelne chodili s občerstvením. No a ešte jedna zaujímavá vec!
Pred nástupom steward skontroloval
palubný lístok a cestovný pas, poprial šťastnú cestu a sme mohli
nastúpiť. Vlak uháňal rýchlosťou okolo 200 km čiže cesta ubehla dosť rýchlo,
časť sme strávili v jedálenskom vozni. Toalety elegantné, veľké miestnosti
a stále čisté počas celej cesty. Po
niekoľkých hodinách sme došli do Petrohradu alebo Leningrad- Gorod Geroj.
Keďže sme bývali na Nevskom Prospekte, teda najznámejšej ulici Petrohradu, zo stanice sme to mali cca na 10 minút pešej
prechádzky.
Sankt -
Peterburg, alebo Petrohrad je druhé najvýznamnejšie ruské mesto po Moskve ekonomické, priemyselné, vedecké a kultúrne centrum,
dopravný uzol ležiaci na severozápade Ruska.
Mesto založil roku 1703 Peter I. Do roku 1918 bol
Sankt Peterburg hlavným mestom Ruského impéria.
Rieka
Neva vytekajúca z Ladožského jazera tečie po meste v
celkovej dĺžke 28 km a predtým, ako vyústi do Fínskeho zálivu, vytvorí
širokú deltu. Šírka rieky je 340 – 650 m (najviac
1 250 m oproti prístavu); hĺbka 8 – 23 m. V meste je
tiež množstvo (93) riek, ramien a kanálov s celkovou dĺžkou okolo 300 km a
okolo 100 nádrží, rybníkov a jazier, cez ktoré vedie vyše 800 mostov.
Vznešený
výzor Sankt Peterburgu predstavuje architektonické skvosty, široké a rovné
ulice, priestranné námestia, sady a parky, rieky, množstvo kanálov, mosty,
ozdobné ploty, monumentálne a dekoratívne sochy. Okrem iného je to budova Admirality, Petropavlovská pevnosť,
Palácové námestie, Zimný palác, Katedrála svätého Petra a Pavla,Kazanská
katedrála, Chrám Kristovho vzkriesenia, Chrám svätého Izáka, Kostol Kataríny
(arménsky), a mnoho ďalších historických skvostov.
Historické jadro mesta
patrí do zoznamu Svetového dedičstva UNESCO. Záujem turistov pútajú
aj menšie mestečká v okolí Sankt Peterburgu. Ide najmä o Palác Petergof, zámok a parky v meste
Carskoje Selo (Puškin) a mestečko Kronštadt (Chrám Svätého Mikuláša ).
Na druhý deň ráno som trochu prešla okolie kým sme
nešli skupinovo na prehliadku mesta. Keďže som už v Petrohrade bola pred
niekoľkými rokmi na jeseň, niektoré pamiatky a miesta som už videla, tak
nie stále som šla so skupinou ale som si urobila aj individuálnu prehliadku.
Teda v prvý deň sme išli ľoďou METEOR vysokorýchlostnou krídlovou motorová
loďou. Keď naberie požadovanú rýchlosť ako keby sa klzala po povrchu vody, je
to podobné ako lode klzajúce sa na vzduchových vankúšoch.
Naša cesta viedla do Petrodvorcov, (Petergof) . Imperátor Peter I. osobne dohliadal na práce na novej rezidencii a aj sa na nich osobne podieľal. Vytvoril rezidenciu, ktorej sa právom hovorilo ruské Versailles. Petergof tvorí niekoľko palácov, množstvo fontán,sôch, umelých jazierok a trávnikov.
Tu som sa odpojila od skupiny a ešte s dvoma turistkami sme sa odviezli naspäť k Budove Admirality, kde je osobný prístav. Prešli sme sa cez Námestie dekabristov s pamätníkom Petra I (Medený jazdec), okolo Chrámu svätého Izáka a Zimného Paláca na začiatok Nevského prospektu, kde po obede som sa odpojila aj od nich a išla som do Múzea Fabergé.
Po večeri v reštaurácii
„Mama na dači“ sme sa
vybrali do nočného života, treba vedieť
že počas „Bielych nocí“ mesto sa
neponorí úplne do tmy, je trochu šero ale nie je tma... a to je úžasné,
preto som aj prišla druhýkrát do tohto mesta, lebo som počula od mojej susedky
Lujzy, aké sú krásne biele noci v Leningrade ako ona tomu hovorí, keďže
bola tu v roku 1964.
A som sa nesklamala. Autobusom sme sa dostal na pobrežie
rieky Neva k osobnému prístavu. Nastúpili sme na autobus len tak random,
ani lístky sme nemali, ale „konduktorka“ bola veľmi milá keď sme povedali, že
sme turisti z „Československa“ povedala nech si sadneme, že sa dá kúpiť lístok
u nej (na osobu 40 centov) a potom nám povedala kde máme vystúpiť.
Trochu sme sa poprechádzali okolo Zimného paláca, kde skoro na každom kroku
hrali kapely, mládež spievala a sa zabávala. Potom sme sa presunuli na
pobrežie, lebo o 01:10 sa začalo dvíhanie mostov a začína sa
Palácovým mostom, teda mostom pred Zimným palácom. Na rieke Neva sa to hemžilo
loďami a motorovými jachtami, každý hľadal najvýhodnejšiu pozíciu aby videl
ako sa most bude dvíhať. A potom presne desať minút po jednej hodine sa
majestátne otvoril most, spolu s kandelábrami, oplotením a následne sa
potom otvárali aj ďalšie mosty na rieke Neva. Otvorené mosty slúžia na prechod veľkých lodí a mosty potom
sa zatvárajú okolo piatej hodiny rannej.
Na ďalší deň skupina mala program Cárske selo a keďže ja
som tam už bola tak som si urobila individuálny výlet ešte s dvoma zo
skupiny. Išli sme metrom na konečnú – ináč aj v Petrohrade sú nádherné
stanice metra napr. Avtovo- a potom odtiaľ autobusom 101 E do mesta
Kronštat 30 km západne od Petrohradu.
Kronštadt z Krone (koruna) a Stadt (mesto))
je opevnené prístavné mesto na ostrove Kotlin vo Fínskom zálive
v Baltskom mori..
Mesto
bolo založené na príkaz Petra I ako prístav Kronšlot. Boli tu vybudované
sklady a doky. Od 20. rokov 18. storočia bolo mesto základňou ruskej baltickej
flotily. Nová pevnosť postavená v roku 1723 niekoľkokrát odrazila nepriateľské
námorné útoky na Petrohrad. Odradila aj francúzsko-anglickú flotilu mieriacu k
Petrohradu počas krymskej vojny v roku 1854. Pevnosť bola priebežne
modernizovaná až do začiatku 20. storočia. Na
sklonku ruskej občianskej vojny tu povstali proti sovietskej moci
námorníci Baltskej flotily. Ich povstanie známe ako Kronštadtská vzbura bolo
kruto potlačené. So severným brehom Fínskeho zálivu je
ostrov spojený hrádzou, po ktorej vedie cesta a s južným brehom (mestom Lomonosov)
ho spája kompa. Historické centrum mesta spolu s opevneniami sú ako okolie
Petrohradu zapísané od roku 1990 v zozname svetového dedičstva
UNESCO.
Pozreli sme si Chrám Svätého Mikuláša na
námestí a potom sme urobili výlet loďou vo Fínskom zálive v Baltickom
mori kde
sme videli množstvo pevností postavených na obranu ostrova ale aj Petrohradu v dávnych
časoch.
Cestou naspäť sme sa zastavili v novej štvrti Petrohradu
nazvanej Lahta, kde prebieha
výstavba Lahta veže (vraj patrí Gaspromu,
kde bude mať aj sídlo) a okolitého parku spolu s obytnou štvrťou.
Ráno sme sa vybrali na autobusovú stanicu, odkiaľ sme
pravidelnou diaľkovou linkou Petrohrad – Helsinki sme cestovali na letisko v Helsinkách,
odkiaľ sme leteli do Prahy.
Takto sa okružná cesta skončila, ktorá bola zaujímavá aj tým,
že sme sa nepresúvali stále lietadlom, ako na iných poznávačkách ale sme
využili všetky spôsoby dopravy.
Bol to zase veľký zážitok a tí, ktorí tu už boli aj na
Vianoce povedali, že do Petrohradu sa oplatí prísť aj cez Vianoce, že je tu
nádherne.
Vidieť je tu veľmi veľa, história je tu pred nami na každom
kroku.
Takže sa lúčim s Ruskom:
Спасибо
за прекрасные впечатления и до новых встреч
Komentáre
Zverejnenie komentára